roshmand

roshmand


وقتی روی این پست کلیک کردید تا مطالعه‌اش کنید به احتمال خیلی زیاد تصمیم گرفتید وبلاگی برای خودتان راه بیاندازید. شاید همین الان هم یک بلاگر باشید شاید هم بخواهید برای اولین بار دست به این کار بزنید اما شروع این کار با شک و تردید ِ زیادی همراه هست.

حتماً سؤالات بسیاری دارید که به دنبال جواب آن‌ها هم هستید اما اگر از من بپرسید فقط یک سؤال هست که بالاترین میزان اهمیت رو دارد.

قبل از اینکه وبلاگ خودتان رو استارت بزنید لطفاً این سؤال رو از خودتان بپرسید:

آیا این کار رو برای سود رساندن به شخص دیگری انجام می‌دهید؟

البته که هیچ اشکالی ندارد بلاگری رو برای کسب سود شخصی راه‌اندازی کنید اما امکان نداره دست به استارت وبلاگ بزنید و به فکر مخاطبتان نباشید.

شاید بگید:"من که مخاطبی ندارم – کسی وبلاگ من رو نمیخونه". شما هرگز نمیدونید کسی که به مانیتورش (کوچک یا بزرگ) نگاه میکنه دقیقاً داره چه چیزی رو میبینه. کسی که نمی‌شناسیدش در حال مطالعه‌ی نوشته‌ی شماست حالا شاید آماری که دریافت می‌کنید حتی به صفر نزدیک باشه.

من کاملاً موافق راه‌اندازی وبلاگ هستم، اگر به منظور تخلیه فکری یا گفتن حرفاتون وقتی جایی برای شما نیست باشه. اما اگر وبلاگ می‌زنید تا به درآمد برسید ، مشهور بشید و یا هر هدف دیگری که دارید – بهتر اینکه مخاطبین خودتان رو اولین اولویت و ارجحیت خودتان قرار بدید. اگر این کار انجام نشه به هیچ هدفی نمی‌رسید.

مخاطبین رو در بالاترین ارجحیت بذارید تا خیلی زود متوجه بشید افرادی هم هستند تنها چیزی که براشون اهمیت داره مطالعه نوشته‌های شماست و با کمی گذشت زمان، نوشته‌های شما که فکر می‌کردید کسی نگاهشون هم نمیکنه حالا به روتین یک سری افراد تبدیل شده و این وظیفه شماست تا این روتین رو مداوم، جذاب و مفید نگه دارید (اگر به دنبال جامعه مخاطب بزرگ‌تری هستید).

ولی راستش خواننده‌های شما برای شخص خودتان ارزشی قائل نیستند بلکه اون‌ها بیشتر به فکر خودشان هستند که مطالب شما رو میخونن. از این اصل دور نشیم که شما به دنبال رشد وبلاگ خودتان هستید تا به اهدافی که برای خودتان مشخص کردید برسید. اما نباید مهم‌ترین بخش وبلاگ نویسی رو دست‌کم بگیرید: افرادی که براشون می‌نویسید. خوانندگانی که به دنبال آموختن، کسب اطلاعات، سرگرم شدن یا هر چیز دیگری هستند. آن‌ها اولویت شما هستند. حالا آن‌ها به زندگی شما تبدیل می‌شوند. اگر شما به نفع آن‌ها مطلبی نمی‌نویسید اصلاً نباید وبلاگی داشته باشید.

خب شاید یکی الآن بپرسه من هم میتونم داستان‌های کوتاه یا اشعارم رو پست کنم؟ بله! شما در تلاش هستید تا افراد بیشتری اثر شما رو مطالعه کنند، اما شما چیزی به مردم می‌دید برای مطالعه، شما باعث رشد میزان مطالعه می‌شوید. (اگر صحیح است عدد 1 را فشار دهید).

نظرتان راجع‌به انتشار تجربه‌هاتون چیه؟ البته که اگر به قصد انگیزه بخشیدن و یا الهام دادن به افراد باشه من کاملاً موافقش هستم.

هر چیزی که پست می‌کنید باید باید باید به نفع خواننده‌تون باشه. شاید وبلاگ شما روزی هزاران خواننده نداشته باشه اما باید صفحات اندکی اما جذاب و مفید در میان انبوهی از وبلاگ‌ها و سایت‌هایی باشه که همگی از شما مشهورتر هستند. اما بدانید تا زمانی که خواننده را اولویت خود قرار می‌دهید رشد وبلاگ شما هرگز متوقف نخواهد شد. زمان بگذارید و پاسخ خوانندگان خود را بدهید. اگر متوجه چیزی نشده‌اند راه‌حل بدید آن‌قدر این کار را انجام دهید تا بر اون مسئله تسلط پیدا کنند. بخواهید که خواننده‌ی شما فرد بهتری باشد. تمام تلاشتان بر همین اصل استوار باشد.

اگر جامعه مخاطبی را هدف قرار دادید، اگر میخواهید به اشخاصی به روشی کمک کنید، وبلاگ نویسی برای شماست نه نوشتن. یادتون باشه.

برگردانی از مگ داول

 

اولین وظیفه وبسایت شما جذب خواننده است خواننده‌ای که نهایتاً با محصولات یا خدمات شما ارتباط میگیرد پس شما باید صدایی قوی و پیوسته به گوش برسانید. نه همین 1 بار بلکه هر بار که خواستید محتوای متنی جدیدی منتشر کنید یا محتواهای منتشرشده را بروزرسانی کنید نکات ذیلُ مطالعه کنید.

 

نکته اول: به دنبال آموزش باشید تا فروش

در نظر بسیاری از افراد اولین کاری که بایستی یک وبسایت یا محتوا انجام دهد فروش خدمات و یا محصولات است. اما تمرکز اصلی تمام محتوایی که خلق میکنید باید بر روی آموزش و پشتیبانی مشتری هدف شما باشد.

زمانی که شما اطلاعات آگاهی‌بخشی رو منتشر میکنید که پاسخ سوال یا حتی ترس مشتری است رابطه قابل اتکایی را ایجاد کرده‌اید. البته که هدف نهایی این است خواننده را به مشتری‌ تبدیل کنید اما خب مهمتر این هست که شما در ابتدا چیزی بدهید. چنانکه بسیاری از خوانندگان بر این عقیده هستند زمانی برای آگاهی‌بخشی نیست و صرفاً به دنبال فروش در اولین ارتباط هستید ، حس کم اعتمادی به خودتان را بدانها القا کرده‌اید.

 

نکته دوم: محتوای قابل درک خلق کنید

یکی از مهمترین اجزای یک محتوای اینگیجینگ، درک پذیری است. حتی اگر یک مهارت خاص دارید که آموزش آن نیاز به ارائه مطالب سنگین است بایستی محتوا برای خواننده قابل درک و آسان باشد.

مشکلی نیست اگر بخواهید اشتباه‌ها و فرآیندهای پیچیده را برای خواننده رمزگشایی کنید. البته در نظر داشته باشید خواننده احمق نیست و یا هیچ شناختی از زمینه نگارش محتوا ندارد، بلکه این وظیفه‌ی شمای نویسنده است تا بینِ دادن اطلاعات مفید بدون پیچیدگی و کسب اعتماد خواننده تعادلی را رعایت کنید.

 

نکته سوم: اصول نگارش

اصلی ساده اما قدرتمند. نگارش شما نباید حواس پرت‌کن یا سخت برای مطالعه باشد. برای فرمت هم میتوان از بولد، آندرلاین ، یا ایتالیک استفاده کرد.

 

نکته چهارم: شما نفر چندم هستید؟

خواسته یا ناخواسته این احتمال هست محتوایی را منتشر کنید که برابر با محتوایی در وبسایت دیگری است که شخص دیگری نگاشته. حالا محتوای شما لقب کُپی‌شده گرفته و نه تنها به شما سارق ادبی میگویند بلکه زحمات شما برای رتبه برتر کلمات کلیدیِ انتخابی برای وبسایت‌تان هدر رفته. پس همیشه برای وجود نسخه کپی از محتوایتان سرچ کنید.

نویسندگان محتوا باید همیشه به منظور اطمینان از اورجینال بودن کارشان به خوبی تحقیق کنند. این کار به شما آرامش خیالی میدهد که محتوای شما دزدی نیست یا ندزدیده شده است. محتوا همیشه باید 100% اصل باشد.

 

نکته پنجم: هر صفحه‌ای از وبسایت باید آغاز، بدنه اصلی و پایان مشخصی داشته باشد

هر بخشی از صفحات وبسایت شما باید مقدمه و نتیجه‌گیری داشته باشد. در بسیاری از صفحات بدنه اصلی جاییست که محتوا به خوبی تشریح میشود. بدین منظور، بازبینی نهایی‌ای انجام دهید تا از دیدگاه خواننده مطمئن شوید هر صفحه دارای آغاز، بدنه اصلی و پایان مشخصی است.

اگر این نکته باعث شده تا صفحات وبسایت خودتان را بازنگری کنید به این اصل توجه کنید: سفری که خواننده در پیش میگیرد. در عنوان هر پست به خواننده قولی میدهید، حال در پایان پست ببینید به قولتان عمل کرده‌اید؟ بطور مثال اگر گفته‌اید با 6 قدم چیزی فرامیگیرند، آیا 6 قدم را بخوبی شرح داده‌اید؟ آیا از عکس یا هر چیز دیگری که موجب درک راحت‌تر مطلب میشود بهره گرفته‌اید؟

 

نکته ششم: همیشه همیشه همیشه مراقب اشتباهات دستور زبان یا تایپی باشید

این نکته بدیهی است اما گاهاً نویسنده دچار اشتباهاتی میشود که امتیازهای منفی برایش در پی خواهد داشت.

راه‌های زیادی برای جلوگیری از بروز این خطاها وجود دارد که برای اولین مورد میتوان به یک مصحح انسانی یا نرم‌افزاری (مثل ویراستیار یا پاکنویس) اشاره کرد. واضح بگم: اگر خودتان نویسنده هستید یا برای وبسایت‌تان با نویسنده فریلنسری همکاری میکنید پیش از انتشار محتوا حتما یک مصحح باید آن را مورد بازبینی قرار دهد. محتوای شما باید بدرخشد.

در همین راستا مطالعه کتاب آقای شفیع زاده پیشنهاد میشود.

 

نکته هفتم: برای خلاصه‌نویسی، متن را ادیت بزنید و دوباره این کار را تکرار کنید.

در برابر این وسوسه مقاومت کنید که محتوای طولانی‌تر بهتر است.در بیشتر مواقع وبسایت‌هایی که محتواهای طولانی‌ای دارند با این مورد روبرو میشوند که تعداد زیادی از خوانندگان فقط آنچه نمایش داده شده را مطالعه میکنند و حتی آن پست را اسکرول نمیکنند. عواملی مانند مطالعه از روی موبایل به این مورد دامن میزنند و به همین دلیل هم باید خلاصه نوشت. بهتر است ابتدا پیشنویس خود را آماده کنید و اجازه دهید زمان بگذرد سپس با چشمانی پر انرژی به محتوای خود سر بزنید تا آن را خلاصه کنید و تکرار کنید. همیشه به دنبال فرصتی باشید تا نوشته‌ی خود را خلاصه کنید.

 

نکته هشتم: نسبت به پروموشن اصرار نداشته باشید

درست است که این روزها همه به سمت clickbait رفته‌اند اما خروج از سایت شما باید آخرین چیزی باشد که میخواهید یک خواننده‌ی محتوای شما انجام دهد و این اتفاق زمانی روی میدهد که آنها را به خرید این و خرید آن هل میدهید.

 

نکته نهم: به برتری خود اصرار نورزید

اگر چیزی بسیار خوب بنظر بیاد به احتمال زیاد درست است. شما بر این باور هستید که محصول یا خدمت شما میتواند زندگی خواننده را از این رو به آن رو کند و این شاید برای 80% خوانندگان صدق کند اما اصرار نکنید و دائم از خوبی‌های خودتان نگویید.

 

نکته دهم: تمرکز خود را بر روی کیفیت بگذارید ، نه کمیت

خیلی کار سختی نیست که هر هفته یا یک هفته در میان محتوای جدیدی منتشر کنید اما اگر سیستم تولید شما حرفه‌ای نباشد کارِ شما جذابیتی نخواهد داشت. بعضی وقت‌ها فکر میکنیم انتشار محتوایی که کمی هم خوب باشد یا حتی بدتر اینکه خوب بنظر برسد ضرری ندارد اما شما بعنوان خالق محتوا بایستی کیفیت را اولویت کار خود قرار دهید. هیچکس منکر این نخواهد بود که موتور جستجو باید متوجهِ نظم ما در انتشار محتوا باشد اما آیا شما از آن دست تولیدکنندگان محتوا هستید که میخواهید زحمات زیادتان برای خلق محتوا را با دستپاچگی منتشر کنید و استانداردهای کیفی خودتان را هم رد شوید؟

 

ترجمه شده از اثر لارا بریگز


ذات نوشتن یک کار خسته کننده است: انرژی‌بر و زمان‌بر، چه رمان بنویسید چه پست‌ برای شبکه اجتماعی. هر چقدر هم نویسنده ماهری باشید چیزی مهمتر از مراقبت از خودتان و اولویت قرار دادن سلامت ذهنی خودتان نیست. در حالیکه غرق در نوشتن هستید بهتر است نگاهی هم به فهرست ذیل داشته باشید و ببینید فناوری چگونه به سلامت ذهن شما کمک می‌کند.

1. برنامه زمانی برای خود آماده کنید تا از تاخیر در انتشار نوشته اجتناب کنید.

نویسنده‌ها دلایل زیادی برای به تعویق انداختن آوردن کلمه روی صفحه دارند، ترس از شکست، کمال‌گرایی‌، حجم کاری و نبود انگیزه در صدر این فهرست قرار دارند. به تعویق انداختن تاثیر جالبی روی سلامت ذهن نویسنده ندارد چنانکه به گزارش نوروساینس این کار، ارتباط مستقیم با اضطراب، استرس و حتی کیفیت خواب دارد. برای اینکه در مقابل این عقب انداختن‌ها بایستیم چاره‌ای جز نظم و تعهد نیست. دقیقا در همین نقطه است که ضرورت در اختیار داشتن برنامه زمانی (تقویم محتوایی) و یا روتینِ نویسندگی به کمک سلامت ذهن شما می‌شتابند.

برنامه‌هایی که به داشتن زمان‌بندی مناسب جهت انتشار نوشته کمک میکنند در ادامه برای شما لیست شدند:

الف: Google Calendar

ب: A Pomodoro timer tool

به کمک تقویم گوگل که قابلیت استفاده در تلفن همراه و یا دسکتاپ دارد میتوانید برنامه نگارشی خود را تدوین کنید که خود چند نکته مثبت دارد: زمان استراحت شما مشخص است، خود را برای زمان نوشتن آماده میکنید تا انرژی بالاتری داشته باشید و کارهای حواس پرت کن هم قبل از آن میتوان انجام داد. حال میتوان از تکنیک پومودورو جهت افزایش خلاقیت بهره گرفت. بدین شکل که در بازه‌های 25 دقیقه‌ای که با 5 دقیقه استراحت متوقف میشوند کار میکنید. این تکنیک از آنجا مناسب نویسندگان است که میتواند به بالا نگه داشتن سطح تمرکز آنان کمک کند. میتوان از اکستنشن کروم این برنامه در طول روز کاری کمک گرفت.

2. تمرینات ورزشی مخصوص نویسندگان هرگز فراموش نشود.

از RSI تا دردهای کُشنده در ناحیه کتف ، نویسندگان در معرض بیماری‌های مخصوص خودشان هستند. حال اگر به این دردها دچار شوید که مانع بزرگ شما در تکمیل کار هستند آیا تاثیر منفی در شهرت و سلامت روان شما نخواهد داشت؟

به منظور حفاظت از سلامت روان خود در طول هفته کاری بایستی نکات ورزشی ذیل را در نظر داشته باشید:

  • چشمان خود را از نمایشگر بردارید. نور آبی و روشنایی نمایشگر میتوانند منجر به خستگی و تحمیل فشار به چشم شوند. پس بهتر است بطور مرتب به چشمان خود استراحت بدهید تا همیشه ورود نور به دریچه روح خود را حس کنید.
  • از دست‌هایتان مخصوصا مچ‌ها و شانه‌ها محافظت بیشتری به عمل آورید. RSI و سندرم کارپال دو آسیب با ریسک بسیار بالا برای نویسندگان هستند اما دردهای ریز و درشت دیگری هم هستند که سلامت فیزیکی نویسنده را تهدید میکنند. شما میتوانید با کشش دست‌ها و به حرکت درآوردن مچ دست، آرنج و شانه‌ها علاقه‌ی خود را بدان‌ها ثابت کنید. البته تماشای این ویدئو توصیه میشود.
  • چیدمان کامپیوتر خود را بازبینی کنید. نویسندگان فقط در دست‌های خود درد را احساس نخواهند کرد بلکه کمردرد در کمین آنهاست. بهتر است هر 30 دقیقه کش و قوسی به ستون فقرات خود بدهید و حرکات بسیار نرم کششی انجام دهید.

3. ریمایندرهای خوراکی و نوشیدنی برای خود تنظیم کنید

پیش از اغاز به نوشتن برنامه غذایی خود را مشخص و البته آماده کنید. بدین نحو زمانی که نوبت مصرف مواد مغذی فرا میرسد شما نباید مجدد فکر خود را درگیر کنید که حالا چی بخورم ؟ این چطوره؟ اینُ سفارش بدم؟ ااا اینُ ندارم که... من که میخوام سفارش بدم بذار اینارو هم بگم ... حالا وایسم سفارش بیاد بعد مرتب کنم... به این موارد خروج از خط فکری هم گفته میشود چرا که هیچ یک از سوالات پرسیده شده در راستای نوشتن شما نبوده. البته باید اشاره کرد ChatGPT به شما در داشتن برنامه غذایی سالم به نسبت شغل شما پیشنهادهای شگفت‌انگیزی دارد؛ امتحان کنید.

نویسنده‌ها بیشتر در دام نوشیدن قهوه گرفتار هستند تا نوشیدن آب. میزان آبرسانی به بدن تاثیر مستقیم در عملکرد شما دارد پس نوشیدن آب به میزان کافی در زمان نوشتن را فراموش نکنید. حتی برای نوشیدن آب هم اپلیکیشن‌هایی هستند که به شما در هدف گذاری میزان آب نوشیدن (حتی چای یا قهوه) در طول روز کمک میکنند و ساده‌ترین کارشان هم یادآوری به شماست تا از نوشیدن آب غافل نشوید.

4. بدانید که چگونه بایستی در برابر استرس بایستید

منتظر استرس باشید که هر چیزی میتواند عامل استرس‌زا باشد. بهتر است برای استرس ناشی از حجم بالای نوشتن هم راهکاری داشته باشید. اولین قدم اینست که بفهمید چگونه میتوانید به بهترین نحو استرس خود را از بین ببرید، امیدوارم این موارد به شما کمک کنند:

  • مدیتیشن و یوگا: حرکات کششی، تمرین تنفس، مدیتیت و اختصاص زمان به خودتان به شما در استرس‌زدایی کمک میکنند. سایت و اپلیکیشن‌های بسیاری در این زمینه وجود دارند.
  • ژورنالینگ: اگر به دنبال خروج فکرهایتان از ذهن خود هستید راهی جز نوشتن آنها نیست. نگاهی به برنامه ZenJournal اندروید/iOS بیندازید.
  • نفس بکشید: تمرین کنید کنترل تنفس خود را در اختیار بگیرید تا متوجه تاثیر آن بر سلامت ذهنی خود شوید. کاری که هم برای ریلکسیشن هم برای کاهش اضطراب مفید است. برنامه‌های موبایلی زیادی هستند که کنترل نفس کشیدن را آموزش میدهند و حتی برای کاهش استرس شما یادآور هم دارند.
  • قدم بزنید: تاثیر بسزای قدم زدن جهت بالا بردن روحیه و احساسات مثبت بر کسی پوشیده نیست و دلیل آن هم آزاد شدن اندروفین حین انجام این فعالیت است. بسته به علاقه شما قدم زدن در دل طبیعت یا حتی پیاده‌روهای خیابان‌های شهر محل سکونت شما در حالیکه به پلی‌لیست موسیقی یا پادکست مورد علاقه خود گوش میکنید تاثیر خود را خواهد گذاشت.

راه‌های زیادی برای مبارزه با استرس وجود دارد اما شما خودتان باید ببینید کدام یک برای شما بهترین گزینه است شاید هم بهترین سلاح.

5. ریسک‌های از دست رفتن زحمات خود را به حداقل برسانید

با کامپیوتر کار میکنید؟ مرتب بک‌آپ بگیرید چون هر لحظه بدلیل خطای سخت‌افزاری، سرقت یا هر مشکل پیش‌بینی‌نشده دیگری احتمال از دست رفتن کار وجود دارد. جهت پایین نگه داشتن سطح استرس این مورد پیشنهاد میکنم موارد ذیل را در نظر داشته باشید:

  • آنلاین کار کنید: در صورتی که با گوگل داکس یا نسخه آنلاین word تایپ میکنید، کار شما هر لحظه در حال ذخیره شدن است همچنین میتوانید به نحوی تنظیم کنید تا حتی آفلاین هم اسناد شما را ذخیره کنند.
  • ریمایندر ذخیره‌سازی تنظیم کنید: چه آنلاین کار میکنید چه آفلاین، از موبایل یا سیستم (دسکتاپ یا لپ‌تاپ) خود به منظور یادآوری ذخیره کردن کار خود استفاده کنید.
  • از دست نوشته‌های خود عکس بگیرید: نوشته‌های کاغذی براحتی از بین میروند (آبی که کنار دست شماست خودش یک خطر بالقوه است) پس با عکسبرداری از هر دست نوشته مهمی و آپلود آن روی یک حافظه ابری به خودتان و سلامت ذهن‌تان لطف کنید.
  • پشتیبان‌گیری را خودکار کنید: یا از فضای ابری یا از هارد درایو برای ذخیره کار خود استفاده میکنید بهتر است بک‌آپ گیری را خودکار کنید.

6. در ارتباط بمانید

نوشتن یک فعالیت ایزوله‌ایست و از آنجا که احتمال غرق شدن شمای نویسنده در کار (چه بسا گم شدن) وجود دارد حفظ ارتباط خود با دنیای اطراف متشکل از اعضای خانواده، دوستان و یا هر کس دیگری که ترجیح میدهید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این اهمیت زمانی بیشتر میشود که شما تنها زندگی میکنید و بهتر است برنامه‌ای بچینید تا خانواده یا دوستان را در طول هفته ببینید. رد و بدل کردن چند پیام صوتی و یا یک تماس تصویری هم این مهم را به سرانجام میرساند.

 

سلامت ذهنی شما به تمرکز بیشتر و ایده‌های خلاقانه‌تری ختم میشود. کلید مراقبت از سلامت ذهنی در خودکارسازی عادات هست (وعده‌های غذایی، برنامه‌ی زمانیِ نوشتن و نوشیدن آب) تا فضای بیخود اِشغال شده از ذهن شما آزاد شود و در خدمت نوشتن خلاقانه بکار گرفته شود. پس از آن نوبت سلامت جسمی شماست. هر دردی حالت منفی با خود بهمراه دارد و این برابر با از بین رفتن تمرکز و خلاقیت است. در پایان مجدد اشاره میکنم حفظ ارتباط با خانواده و دوستان و یا حتی صحبت با یک روان‌درمانگر در زمان نیاز به کمک به سلامت ذهنی شما کمک خواهند کرد.